publicat în: Arhivă

Fundamentalismul ortodox. Abordarea fundamentalista a scrierilor Sfintilor Parinti-

Traducerea unui articol semnat de: George E. Demacopoulos, Istoric al Ordinului Sfantul Andrei / New York

Una dintre pietrele de temelie ale Creștinismului Ortodox, este cinstirea marilor Părinți ai Bisericii, care nu numai ca erau exemple de sfințenie, dar erau, totodata, si cei mai mari intelectuali ai timpului lor. Scrierile unor oameni ca Sfantul Vasile cel Mare, Sfântul Grigorie Teologul și Sfântul Maxim Mărturisitorul, au fost și vor rămâne mereu ghiduri esențiale pentru viata creștinului ortodox și pentru Credința Ortodoxă.

Astfel, devine alarmant faptul că atât de multi clerici ortodocși și călugări, din ultimii ani, au ajuns sa faca declarații publice, care reflectă o abordare “fundamentalista” a Părinților Bisericii. Și, dacă liderii Bisericii Ortodoxe, nu se unesc in a respinge această evoluție, întreaga Biserică Ortodoxă se va afla in pericolul de a fi deturnata de extremisti.

Ca și alte mișcări fundamentaliste, fundamentalismul ortodox reduce toate învățăturile teologice, la un subset de axiome teologice, și apoi măsoară demnitatea altora în funcție de ele. De obicei, acesta se manifestă în acuzații, cum că indivizii, instituțiile sau ramuri întregi ale Bisericii Ortodoxe nu ar mai reusi să îndeplinească standardul auto-prescris al învățăturii ortodoxe. De exemplu, atunci cand Academia Teologică din Volos a convocat, recent, o conferință internațională, pentru a examina rolul Părinților în Biserica modernă, oportuniștii radicali din Biserica Greciei au acuzat-o pe ea si pe episcopii ei, de erezie.

Eroarea-cheie intelectuala în fundamentalismul ortodox, constă în presupunerea că Părinții Bisericii ar fi fost de acord cu totii in privinta tuturor aspectelor teologice și etice. Această eroare, fără îndoială, este legata de presupunerea greșită, că teologia ortodoxă nu s-a schimbat.

Ironia, identificata la adeptii recenti ai fundamentalismului, este aceea că, în timp ce fundamentaliștii se pretind a proteja Credința Creștină Ortodoxă de corupția modernitatii, viziunea lor fata de Creștinismul Ortodox este, în fapt, un fenomen foarte modern. Cu alte cuvinte, nu este Ortodoxie ceea ce fundamentaliștii pretind ca ar fi.

Într-adevăr, o lectură atentă a istoriei creștine și a teologiei, face sa devina clar faptul că unii dintre sfinții cei mai influenți ai Bisericii nu prea au fost de acord unii cu altii, ba uneori destul de grav. Sfintii Petru și Pavel au avut viziuni diferite fata de circumcizie. Sfântul Vasile și Sfântul Grigorie Teologul s-au ciocnit pe marginea celei mai bune cai de recunoaștere a divinitatii Duhului Sfânt. Iar Sfântul Ioan Damaschin, care a trăit într-o mănăstire din Califatul Islamic, a abandonat tradiția imnografica ce l-a precedat, pentru a dezvolta una nouă, care raspundea nevoilor comunității sale.

Este important să înțelegem că fundamentaliștii ortodocși isi intaresc, in plus, citirea lor reducționista, a scrierilor Părinților Bisericii, cu minciuni suplimentare. Una dintre cele mai des intalnite idei, este afirmația că comunitatea monahală ar fi fost întotdeauna un gardian al învățăturii ortodoxe. O alta insistă asupra faptului că Părinții ar fi fost anti-intelectuali. Și o a treia sustine ca aderarea la învățăturile Părinților ar necesita o rezistenta impotriva tuturor lucrarilor Occidentului. Fiecare dintre aceste afirmații reprezinta, evident, un fals, din motive specifice, dar toate sunt simptomatice pentru o mascaradă ideologică care pretinde să salveze lumea modernă.

Pericolul insidios al fundamentaliștilor ortodocși rezida in faptul că acestia umbresc diferența dintre tradiție și fundamentalism. Prin reinterpretarea tradiției ca armă politică, ideologul ii înșeală pe cei care nu sunt înclinați să pună la îndoială credibilitatea liderilor lor religiosi.

Într-o epocă în care atât de mulți tineri aleg sa nu mai apartina de nicio religie, extinderea ideologiei fundamentaliste în parohiile obișnuite conduce la o situație în care copiii noștri vor avea de ales intre extremismul religios sau nicio religie.

Este timpul ca ierarhii ortodocși și liderii ortodocsi să proclame în linii mari, că aprecierea relevantei invataturilor Părinților Bisericii nu consta in adoptarea unei sclavii fata de un set de propuneri fosilizate si folosite în auto-promovare.

Cercetarea Părinților constă în studierea lor serioasa, in cautarea duhovniceasca a lui Dumnezeu și in împărtășirea acesteia catre lume. Lecturarile fundamentaliste, atat in ce priveste scrierile Sfintilor Părinți, cat si Biblia, nu duc la Dumnezeu, ci la idolatrie”.

Traducerea unui articol semnat de: George E. Demacopoulos, Istoric al Ordinului Sfantul Andrei – Patriarhia Ecumenica / New York