Sfantul Apostol si Evanghelist MATEI, un fost vames si – cateva dintre secretele sale

Ieri, l-am serbat pe Sfantul Apostol si Evanghelist Matei – 16 noiembrie, asa incat ne-am hotarat sa traducem un text, care apartine lui Alexandros Christodoulou (publicat de Mitropolia Ortodoxa de Hong Kong si Asia de Sud-Est, citand Pemptousia) – pe care sa vi-l punem la dispozitie. Textul va va surprinde cu siguranta, in mai multe randuri, amintind unele date, poate mai putin cunoscute, legate de viata acestui minunat si sfant Apostol si Evanghelist al lui Hristos: Matei.

Traducere si interpretare: KSLCatalin

“În lista celor 12 ucenici înregistrati în Noul Testament, numele de Matei este si el menționat. Acesta este amintit in lista ucenicilor, fiind citat chiar în Evanghelia sa (Matei. 10):

“2. Numele celor doisprezece apostoli sunt acestea: Întâi Simon, cel numit Petru, şi Andrei, fratele lui; Iacov al lui Zevedeu şi Ioan fratele lui;

3. Filip şi Vartolomeu, Toma şi Matei vameşul, Iacov al lui Alfeu şi Levi ce se zice Tadeu;

4. Simon Cananeul şi Iuda Iscarioteanul, cel care L-a vândut.”

precum si în narațiunea care se refera la chemarea acestuia la apostolat.

În narațiunea referitoare la aceasta chemare, el vorbește despre un bărbat care stătea la postul său de colectat taxe, motiv pentru care el însuși isi zice “Matei vameșul”. În Evanghelia lui Marcu (2), acest colector de impozite este numit “Levi, fiul lui Alfeu”:

“14. Şi trecând, a văzut pe Levi al lui Alfeu, şezând la vamă, şi i-a zis: Urmează-Mi! Iar el, sculându-se, I-a urmat.

15. Şi când şedea El în casa lui Levi, mulţi vameşi şi păcătoşi şedeau la masă cu Iisus şi cu ucenicii Lui. Că erau mulţi şi-I urmau.

16. Iar cărturarii şi fariseii, văzându-L că mănâncă împreună cu vameşii şi păcătoşii, ziceau către ucenicii Lui: De ce mănâncă şi bea Învăţătorul vostru cu vameşii şi păcătoşii?

17. Dar, auzind, Iisus le-a zis: Nu cei sănătoşi au nevoie de doctor, ci cei bolnavi. N-am venit să chem pe cei drepţi ci pe păcătoşi la pocăinţă.

iar în a lui Luca (5): el este numit pur și simplu “Levi”.27. Şi după aceasta a ieşit şi a văzut un vameş, cu numele Levi, care şedea la vamă, şi i-a zis: Vino după Mine.

28. Şi, lăsând toate, el s-a sculat şi a mers după El.”

De menționat că, în lista ucenicilor, Apostolul Iacov este, de asemenea, numit “fiul lui Alfeu”, dar el nu era fratele lui Matei. Dacă ar fi fost, aceasta ar fi fost menționat în Evanghelii, așa cum este cazul altor apostoli care erau frați, cum ar fi Petru și Andrei, Iacov și Ioan.

Matei vameșul și Levi sunt una si aceeași persoană [în acest caz]. Numele Matei, primit după chemarea lui Hristos, înseamnă “Darul lui Dumnezeu”. Este o forma restransa a termenului ebraic Mattityahu.

La textul din Matei (10, 3), Tatian Asirianul (un teolog si crestin asirian timpuriu, al secolului al II-lea dupa Hristos – N.Red.) adauga “și Lebbaeus” (Levi). Nu știm când, sau de ce, Domnul i-a dat numele dupa care acesta, acum, este cel mai bine cunoscut în Biserică.

Din respect pentru tovarasul lor apostol, nici Luca si nici Marcu nu au mentionat profesia lui Matei, intrucat vamesii erau urâți de oameni. Matei însuși, cu toate acestea, raporta că Domnul (Matei 9, 9) “a văzut un om care şedea la vamă, cu numele Matei, şi i-a zis acestuia: Vino după Mine. Şi sculându-se, a mers după El.”, fiind deja cunoscut cu numele de Matei.

După cum observa Sfântul Ioan Gură de Aur: “Apostolul este demn de toata admirația, pentru ca nu si-a ascuns fosta sa viață, și si-a dat numele său, de asemenea, pe care ceilalți il ascundeau sub o alta denumire”. Apostolul nu neagă fosta sa viață, dar recunoaște schimbarea pe care a trait-o dupa ce a fost chemat. Acest lucru demonstrează smerenia sa.

Matei a trăit în Capernaum, un oraș care aparținea jurisdicției lui Irod. Ca funcționar, el s-a aflat în slujba unor angajatori mai mari, care se ocupau cu plata taxelor orașului, sau chiar ale regiunii, catre romani, și avea, prin urmare, dreptul sa păstreze orice suma de bani, din cei pe care-i ridica.

Totodata, Matei, cu siguranță cunostea aramaica, vorbită de evreii din zonă, și greaca.

Când Domnul a spus: “Urmează-mă”, a plecat imediat, abandonând totul, fără vreo ezitare. Acest lucru indică faptul că el Il cunoscuse deja si-L respecta pe Domnul. El, de asemenea, s-a numarat printre vamesii care L-au abordat pe Domnul, ingrijorati de faptul ca fariseii L-au condamnat pentru ca ar fi fost “un prieten al vameșilor”.

Matei trebuie să fi fost un om bogat. Acest lucru este evident, din faptul că el avea propria sa casă. Se afla acolo, atunci cand a sărbătorit chemarea sa și faptul ca si-a abandonat profesia, el oferind o masă de rămas bun, la care a invitat o bună parte din oameni. Nu este clar, din Evanghelii, dacă el a fost, totodata, si ucenic al Sfântului Ioan Botezătorul, asemenea altor ucenici ai lui Hristos, care par să fi fost.

După chemarea acestuia, Sfantul Apostol si Evanghelist Matei nu a fost prea proeminent in cercul ucenicilor. Nici cand Domnul a fost în viață, nici după Inviere. Numele său nu este menționat nicăieri în Noul Testament [cu excepția punctelor indicate mai sus]. Acest lucru s-a intamplat, mai mult ca sigur, din cauza smereniei sale. Clement Alexandrinul ne oferă detalii ale vieții acestuia, strict ascetice: “Apostolul Matei mânca cereale, nuci și legume, fără carne”.

Clement, Efsevios [Eusebiu] și Irinaios [Irineu] raportează că, după Invierea Domnului, Sfantul Apostol si Evanghelist Matei a predicat pentru Hristos, timp de aproximativ 8 ani, in randul evreilor. Aflandu-se aici, între anii 60-66 dupa Hristos, el a scris Evanghelia, inițial în aramaică, iar apoi trebuie sa o fi tradus el însuși si în limba greacă. Aceasta conține povestiri ale evenimentelor din viața Domnului și, totodata, învățături din predicile Sale. Irinaios este primul care a menționat că “Evanghelia după Sfântul Matei le-a fost scrisă evreilor”, ceea ce înseamnă că beneficiarii erau evreii care au devenit creștini sau, cum spune Origen: “cei care au crezut, din Iudaism”.

Scopul din spatele scrierii Evangheliei Sfântului Matei, a fost acela de a face clar faptul că Hristos a venit “din sămânța lui Avraam”, motiv pentru care narațiunea începe cu Nașterea Lui. După cum spune Sfântul Ioan Gură de Aur: “El nu a vrut nimic mai mult, decât să arate că El a fost din sămânța lui Avraam și David… pentru ca nimic n-ar incalzi mai mult un evreu, decat sa stie că Hristos a fost descendentul lui Avraam și David”. Acesta este motivul pentru care el selectează evenimente importante din viața lui Hristos, compilează cuvintele Lui și le prezintă în așa fel încât să demonstreze că Iisus Hristos este, într-adevăr, Mesia, Care le-a fost prezis evreilor. Citând profețiile Vechiului Testament, el face sa fie clar faptul că acestea s-au implinit in Persoana lui Hristos.

În ceea ce privește activitățile sale de mai târziu, nu putem privi decat spre ceea ce s-a transmis pana la noi ca fiind exact sau istoric. Rufin, Grigorie cel Mare și istoricul Bisericii, Socrate, toti declara că Sfantul Apostol si Evanghelist Matei a mers in Etiopia. Paulin de Nola menționează că el i-a convertit pe paganii partieni la Hristos, în timp ce Sfantul Nicodim Athonitul declară că: “mai târziu, el a fost trimis la moarte prin foc, de către necredincioși”, în Ierapolis, în Siria. Se poate ca acest lucru sa fie o confirmare a unui verset din viața sa: “Iisus ii mantuieste, de asemenea, pe vamesi; Slava Lui! Aceasta este ceea ce a strigat Matei, când se afla in mijlocul focului”.

Pentru rugăciunile Apostolului Tau, Doamne, ai milă de noi! Amin”.

Traducere si interpretare: KSLCatalin

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.