Care este fundamentul biblic pentru care o cinstim pe Maica Domnului?

Ca ortodocsi care continuam parcursul nostru prin Postului Adormirii Maicii Domnului, ne amintim ca cinstirea Maicii lui Iisus Hristos provine chiar din Scripturi.

În Luca 1, găsim această descriere a Maicii Domnului, venita in vizita la verișoara ei, Elisabeta, care este insarcinata cu Ioan Botezătorul:

39. Şi în acele zile, sculându-se Maria, s-a dus în grabă în ţinutul muntos, într-o cetate a seminţiei lui Iuda.

40. Şi a intrat în casa lui Zaharia şi a salutat pe Elisabeta.

41. Iar când a auzit Elisabeta salutarea Mariei, pruncul a săltat în pântecele ei şi Elisabeta s-a umplut de Duh Sfânt,

42. Şi cu glas mare a strigat şi a zis: Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău.

43. Şi de unde mie aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu?

44. Că iată, cum veni la urechile mele glasul salutării tale, pruncul a săltat de bucurie în pântecele meu.

Ce ne spune Evanghelia:

– Copilul Elisabetei salta de bucurie în pântecele ei, atunci când Elisabeta aude vocea Mariei;

– Elisabeta s-a umplut de Duhul Sfânt, când a auzit vocea Mariei;

– Elisabeta s-a umplut de venerație catre Maica Domnului care o vizitează. Ea nu se bucură de vizita Domnului ei, ci de cea a Mamei Sale.

Aceasta este vizita Mariei, care provoaca o astfel de bucurie in copilul nenăscut și in Elisabeta.

Există un sens clar în Evanghelie, din care reiese ca prezența Mariei aduce, de asemenea, Duhul Sfânt în viața Elisabetei si a fiului nenăscut al acesteia, Ioan.

Cercetatorul in istoria Creștinismului, in teologie creștină și istorie intelectuală medievala, Jaroslav Pelikan, constata:

“Sfânta Elisabeta, mama Sfântului Ioan Botezătorul și Înaintemergătorul Domnului, a salutat-o pe Fecioara Maria ca pe ‘Maica Domnului meu’ (Luca 01:43). Acest lucru devine fundamentul biblic al limbajului liturgic și dogmatic al Bisericii, prin Sinodul din Efes, din anul 431: ‘Din cauza acestei uniri indisolubile, mărturisim că Sfânta Fecioară este Maica Domnului, pentru că Dumnezeu Cuvântul s-a făcut trup, s-a întrupat şi că, o dată cu Întruparea şi-a însuşit Templul trupului asumat de la Maria’. Acts – Jaroslav Pelikan (Brazos Theological Commentary on the Bible)

Traducere si interpretare Lacasuri Ortodoxe, dupa o meditatie a Pr. Ted Bobosh (Biserica Ortodoxă din America)

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.