STIRI LIFESTYLE: Patru atribute ale familiei crestine ortodoxe

Următorul fragment reprezinta traducerea unei adresari a IPS Mitropolit Stefanos de Kallioupolis și Madytos (foto), în numele Sanctitatii Sale Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, la Congresul Clericilor si Laicilor Sfintei Arhiepiscopii a Americii (vezi ARHIVA Lacasuri Ortodoxe), din ziua de 9 iulie 2014 – pentru Agentia de stiri Lacasuri Ortodoxe, de: KSLCatalin.

Patru atribute ale familiei crestine

Mitropolitul Stefanos de Kallioupolis și Madytos

“Tema Congresului Clericilor si Laicilor, din acest an, “Familia creștină ortodoxă”, inspirata de Epistola Sfântului Apostol Pavel către Efeseni, îmi oferă posibilitatea de a împărtăși câteva gânduri simple, cu dumneavoastra.

Mai întâi de toate, vorbind despre familie, și în special despre familia creștină, ne referim la uniunea dintre un bărbat și o femeie care primesc binecuvântarea Bisericii, prin credința în Dumnezeu, dragoste, pace, armonie și înțelegere reciprocă, de a trai impreuna. După cum a afirmat Sanctitatea Sa Patriarhul nostru în enciclica de Crăciun, de anul trecut: instituția familiei creștine constituie celula de viata si incubatorul pentru dezvoltarea sănătoasa spirituala si fizica a copiilor. Prin urmare, sprijinirea instituției familiei reprezinta o obligație a Bisericii. Pentru ca un copil sa fie crescut într-un mod sănătos și natural, trebuie să existe o familie in care un bărbat și o femeie sa traiasca în armonie, ca un singur trup și un singur suflet, daruindu-se unul celuilalt.

Acesta este motivul pentru care, un teolog contemporan (Prof. Alexandros Stavropoulos) atragea atentia asupra intelesului sintagmei “și cei doi vor fi un singur trup” (cei doi soți vor deveni un singur trup), care insemna, inainte de Hristos, unirea fizică a soților; după Hristos, cu toate acestea, “un singur trup” se va implini atunci când bărbatul și femeia vor participa la Taina Sfintei Euharistii, Taina Bisericii. Numai în acest context euharistic al instituției sacre a căsătoriei, ca învățătura a Bisericii, monogamia si uniunea indisolubilă pot fi înțelese.

În afară de aceasta, aș dori să menționez, pe scurt, atributele familiei creștine, care este caracterizata de Apostolul Pavel drept “Biserica de acasa”, și de Sfantul Ioan Gură de Aur, drept “mica Biserică”. Comparația și simbolismul acestea indică faptul că atributele care definesc Biserica trebuie să fie prezente pe o scară mică si în familie. Caracteristicile fundamentale ale Bisericii sunt unitatea, sfințenia, catolicitatea și apostolicitatea, la fel cum le amintim la sfârșitul Crezului, Simbolul de Credință: “Într-una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserica”. Deci, să tinem cont de modul în care aceste caracteristici se aplică in familia creștină.

1. Biserica este una – este motivul pentru care soții sunt chemați la o uniune indisolubilă, pe tot parcursul vieții, ontologică. Această unire este marea Taina a Căsătoriei, despre care ne vorbeste Apostolul Pavel. Doi oameni vin laolalta, nedespartiti, dar totusi fara a se confunda. Ei au depășit toate separarile și diviziunile – biologic, social, sau individual – și compun propria lor comuniune personala. Toate problemele și diferențele care există în familie sunt rezolvate imediat ce soții tin cont de invatamintele ce decurg din dogma teologică a unității familiei creștine, participand la Taina Sfintei Euharistii și, prin urmare, dobândind o unitate reala și sacramentala, depășind concepția rațională și carnala.

2. Biserica este sfântă – este motivul pentru care familia trebuie să fie sfânta, devotata lui Dumnezeu. În logodna, precum și in slujba de căsătorie, Biserica se roagă pentru dragoste perfectă, pace, viata fara prihană. Aceasta, pentru ca viitorul cuplu sa înțeleagă că scopul familiei, fondata pe Taina Căsătoriei, este sfințirea soților și a copiilor lor. Mai mult decât atât, Biserica se roagă lui Dumnezeu să acorde noului cuplu zile indelungate in viata, nastere de prunci virtuosi și oportunitatea de a se bucura de urmași drepti. Familia creștină își propune să creeze sfinti, care la rândul lor, muncind în școli, construcții, agricultură, transport și așa mai departe, sa transforme întreaga societate cat mai mult posibil. De aceea, Sfantul Ioan Gură de Aur ne învață ca părinții creștini ar trebui să tina cont, în primul rând, de modul în care isi vor crește copiii în conformitate cu instrucțiunile și sfaturile lui Hristos, și abia după aceea, de modul în care sa le asigure resursele materiale si spirituale pentru viața lor.

3. Biserica este soborniceasca (universala) – este motivul pentru care ea crește nu numai calitativ, ci si cantitativ. Acest lucru înseamnă că familia creștină trebuie să dobândească noi membri. Ar trebui să se străduiască să fie un microcosmos, care sa nu evite iubirea jertfelnică și auto-daruirea absolută a membrilor săi. Oamenii de astazi ignora de multe ori iubirea jertfelnică, și de aceea ei nu sunt conștienți de ceea ce paternitatea și maternitatea presupun in dimensiunile lor reale: și anume, sa ne oferim pe noi insine, de dragul altora. Nimeni nu are dreptul sa refuze darul vieții. Nașterea unui copil este darul sacru de co-creație între Dumnezeu și oameni, o transmisiune unica de viață catre alții, o “intrare mare” în comuniunea de iubire cu Dumnezeu și cu semenii nostri.

4. Biserica este apostolică, fiindca bazele sale eterne și imuabile sunt învățăturile apostolilor. În același timp, acest lucru înseamnă că Biserica are întotdeauna ravna, pasiunea și dorința apostolilor de răspândire a mesajului Evangheliei pretutindeni. Aceste caracteristici ale Bisericii trebuie să caracterizeze, de asemenea, familia creștină. Avem exemple vii in Noul Testament: de exemplu, Aquila și Priscilla, familia lui Stefanas. În Epistola sa către Romani, Apostolul Pavel laudă cuplul sfant, prezentându-l ca pe tovarășii lui lucrători-in-Hristos în Corint, în Efes și în propriul oraș, Roma, unde a făcut posibila vizita apostolului neamurilor. În prima sa epistolă către Corinteni, Sfântul Pavel vorbește, de asemenea, despre familia lui Stefanas. Aceasta întreaga familie a crezut în Hristos și a răspândit Creștinismul în Ahaia. După aceea, au răspândit Evanghelia chiar mai departe. Astfel, contribuția lor a insemnat o încurajare nu doar pentru Pavel ci, de asemenea, pentru corinteni. Caracterizarea apostolica a familiei creștine înseamnă acțiune, operare și respirare în climatul și mentalitatea misionara.

Având în vedere familia de astăzi, simt că ceea ce ne trebuie nu este crearea unei familii religioase, ci a unei familii creștine. Astăzi, nu avem doar o criză a familiei, ci o criză a familiei creștine. Pentru a remedia situația, familia ar trebui să studieze sistematic și în regim de urgență învățăturile evanghelice și patristice. Aceasta ar trebui să demonstreze modelul biblic al familiei și bogăția tradiției noastre ecleziastice, în acelasi timp trăind viața sacramentală a Bisericii. Numai atunci vom vedea cu adevarat familia una, sfântă, soborniceasca și apostolică”.

– traducere pentru Agentia de stiri Lacasuri Ortodoxe, dupa Mitropolitul Stefanos de Kallioupolis și Madytos, de: KSLCatalin

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.