VIRUSUL MENTAL. Cum sa distingi intre dezinformarea mediatica si informare!

virus mental informare si dezinformare

Agentia de stiri Lacasuri Ortodoxe, prin serviciul propriu "Contributori", va prezinta in cele ce urmeaza traducerea si interpretarea unui interviu publicat in urma doar cu cateva ore, pe tema informarii si dezinformarii (atac mediatic) la adresa Bisericii Ortodoxe a Rusiei. Cu toate ca este vorba despre o alta tara, veti observa similitudini evidente cu atacurile mediatice indreptate asupra Bisericii Ortodoxe Romane si a Patriarhului acesteia. Nu vrem sa demonstram nimic in afara de faptul ca, desi suntem intr-o Romanie post-revolutionara, sistemele pe care le credeam deja disparute inca mai actioneaza, pe diferite cai, impunandu-si propriile idei si credinte, in defavoarea maselor. Si, toate acestea, nici macar prin eforturile deosebite ale vreunui ziarist care, astfel, incearca sa lanseze subiecte "de top" pentru o remuneratie adecvata (laudandu-se cu titlul de "jurnalist de invetigatie", ci veti vedea mai jos, printr-un simplu copy-paste din lumea imediat apropiata…. Cu siguranta, la finalul lecturii veti ajunge la intrebarea: cum oare este posibil sa fi fost luate de bune "stirile" unor astfel de trusturi, televiziuni, ziare, site-uri sau bloguri, atata timp? Dar, raspunsul l-ati aflat deja, in acel moment: prin efectul a ceea ce se cheama… VIRUSUL MENTAL.

INTRO:

Noua serie de scandaluri la adresa Bisericii Ortodoxe Ruse este considerată de către unii ca fiind un atac mediatic centralizat, de către alții ca un curs natural al evenimentelor. Igor Achmanov – director general al Companiei Ahmanov & Partners, un specialist în inteligență artificială – a analizat toate publicațiile de pe internet, pe temele scandaloase legate de Biserică și a urmarit modul în care au aparut știrile, calea pe care acestea au urmat-o fiind si ea supusa unei analize complexe.

INTERVIU:

Revista Fama: Din punct de vedere al tehnologiei Internetului, noile scandaluri care vizeaza Biserica sunt un atac de dezinformare sau o multitudine de subiecte informative reale?

Igor Ahmanov: Acesta este, evident, un atac de dezinformare. Multe semne arată că această publicație continuă de știri scandaloase la adresa Bisericii nu reflectă evenimente naturale. Aici avem de-a face cu "informatii" artificiale, desfășurate în campanii.

Revista Fama: Care sunt aceste semne?
Igor Ahmanov: Însăși natura știrilor reprezinta un prim indiciu al existentei unei campanii. Aproape jumătate dintre subiectele informative, care au fost recent folosite in atacul indreptat asupra Bisericii, dateaza de fapt de doi sau trei ani. Tema ceasului pe care il are Patriarhul la mana, spre exemplu, a apărut în aprilie. De fapt, este o poveste care a încercat să se desfășoare pentru prima dată in publicatia Pravda Ucraineana, cu trei ani în urmă, în timpul unei vizite a Patriarhului în Ucraina (vezi ARHIVA Lacasuri Ortodoxe). Sau tema "apartamentului Patriarhului": prima mentiune dateaza din urma cu doi ani. Deci, a fost odata o stire, acum nu mai este. Cu toate astea, organizatorii de campanii au nevoie la fiecare două săptămâni de o evolutie nouă împotriva Bisericii sau a persoanei Patriarhului. De multe ori Biserica, pentru că este un grup mare format din persoane diferite, da nasterea ea insasi pretextului necesar (accidente care implică preoți, de exemplu), dar acest lucru nu este întotdeauna valabil. Astfel, vedem ca nu este nimic nou, doar cautam in arhiva si scoatem un "putregai" la suprafata (n.red.: interesanta si izbitoare pentru cititorul acestor randuri(!), "similitudinea" cu cazurile de dezinformare si cu atacurile centralizate din media romaneasca – un simplu copy-paste, cu pretentia de "presa reala/jurnalist valoros de investigatii" – la adresa Patriarhiei Romane si a Patriarhului roman – vezi tema ceasului, autovehiculul propriu, apartamentul si averea in general – vezi ARHIVA Lacasuri Ortodoxe).

Al doilea semn care indica existenta unei campanii de dezinformare este caracterul difuzarii informatiei. Publicarea unui eveniment natural pe Internet – cum ar fi, de exemplu, Paștele sau o vizită a Patriarhului în străinătate – veti observa ca are un aspect surpriza: mulți autori diferiți publica lucruri diferite, in diferite momente. Dar, programul campaniei de dezinformare are un aspect mult mai intepat. O campanie mecanica, cu un aspect "taios", demonstreaza de fiecare data ca mai multi "autori" republica practic unul și același lucru, iar acest lucru este cel mai interesant, de regula unul singur și concomitent!

O altă trăsătură caracteristică a campaniei de dezinformare mediatica este raportul intre volumul reeditărilor și editarile originale. Asta ne arata numarul de publicatii ale autorilor pe marginea unui singur eveniment și numărul de simple copii. Într-adevăr, o campanie de dezinformare are surse foarte puține, în timp ce un eveniment natural are o multitudine de surse. Pe marginea unui eveniment natural, scriu corespondenți diferiti. Ei nu se cunosc unul pe altul și fiecare are propriile sale cuvinte. Fiecare dintre aceste publicații, ale unui autor, este – din punct de vedere al motoarelor de cautare pe internet – un eveniment izolat. Dar, o campanie mediatica centralizata de dezinformare nu are decat unul sau două originale, până la trei sau cinci; si numeroase copii.

Pe baza tuturor acestor semne, campania împotriva Patriarhului Bisericii poate fi văzuta ca o campanie de dezinformare clasică.

Revista Fama: Mai exista si o alta problema – unii bloggeri anonimi lanseaza "stirea", care mai apoi este preluata de către oameni nu neaparat idioti, care încep să discute, să reflecteze, să tragă concluzii…

Igor Ahmanov: Eu numesc acest fenomen, fenomenul virusului mental. Suntem cu toții expuși. De obicei, atunci când este vorba despre un virus, oamenii nu-și exprima propria opinie privind stirea ci pur și simplu repeta ceea ce au auzit, cu aceleasi argumente si cu aceleași concluzii. (N.red.: din nou, izbitoare asemanarea cu sumedenia de bloguri anonime, romanesti, acuzatoare la adresa Patriarhului roman, a Patriarhiei sau chiar a deciziilor Sfantului Sinod, indiferent daca se ascund sub o "masca" aparent ortodoxa – vezi ARHIVA Lacasuri Ortodoxe)

Mi-am pus întrebarea de ce oamenii sunt atât de ușor agasati de Biserică. Și dintr-o dată am realizat că observasem același fenomen în perioada sovietică, în mijlocul disidenților care isi pregateau emigrarea. De exemplu, un dezvoltator de software se pregătește să emigreze din Rusia către Statele Unite ale Americii – și, cu mult înainte de plecarea sa, la fiecare intalnire, în loc sa mai vorbeasca despre programare, el începea să spuna cum totul în Rusia este groaznic și ca plecarea era singura soluție. Toți cei care erau pe punctul de a pleca definitiv aveau o astfel de retorica – ca să se convingă pe ei insisi si să-i convingă si pe cei din jurul lor de bine-fondata lor decizie. Chiar și după ce plecau, emigranții nu incetau sa faca asta. Erau prezenti regulat pe forumurile de pe Internetul din Rusia și continuau să demonstreze că nu au plecat în zadar: am o casă cu vedere la mare, barbeque, toate persoanele inteligente sunt deja aici, iar cei ce au ramas in Rusia nu sunt decat niste idioți.

Cand vad astazi cum non-credinciosii și agnosticii publica, pe paginile lor, știri din Biserica, lucru care se pare ca nu ii mai afecteaza – imi amintesc de emigranti. După șaptezeci de ani de vremuri sovietice, suntem cu toții, într-o oarecare măsură, imigranți din Ortodoxie. Diferența constă doar în faptul că oamenii merg ei insisi în străinătate, dar din Ortodoxie am fost expulzati împotriva voinței noastre. Mai mult decât atât, tendința țarii noastre este aplecarea spre Creștinism: este ca un curent al unei ape ce trece pe sub picioarele noastre, care ne duce intr-acolo. Il poți urmări, poti inota in el. Dar este ca și cum totul creste in continuare si se îndreaptă spre Ortodoxie: este miezul culturii noastre, familia și prietenii nostri poarta cruci, există multe biserici peste tot în jur.

Si imigrantii din Ortodoxie simt că ar trebui să fie informati despre toate acestea, sa citeasca lucruri, sa inteleaga de ce ortodocșii sunt oameni inteligenti și respectabili. Dar ei refuza si incep sa se convingă si sa ii convinga si pe altii că, în cadrul Bisericii, totul este îngrozitor, și ca fac bine ca o parasesc.

– un articol, in exclusivitate pentru Agentia de stiri Lacasuri Ortodoxe – comentarii, traducere si interpretare: contributor KSLCatalin

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.