Papa nu ar mai alege episcopii, intr-o viziune a unitatii crestine restaurate (Consultarea Teologica Ortodox-Catolica din America de Nord – 2010)

Declaratia de acord enumera cateva dintre caracteristicile care ar caracteriza o Biserica complet reunita, concentrandu-se pe rolul pe care papalitatea l-ar juca in cadrul acesteia. Acest rol ar trebui sa fie definit cu atentie, "atat in relatie de continuitate cu principiile vechi structurale ale crestinismului cat si ca raspuns la necesitatea unui mesaj crestin unificat in lumea de astazi". Documentul sugereaza apoi mai multe aspecte ale misiunii Papei intr-o Biserica reunita, care ar putea fi acceptat atat de credinciosii invataturii catolice cat si de ortodocsi. Documentul, prevede, de asemenea, mai multe liste de "masuri pregatitoare", care ar putea fi luate chiar incepand de astazi, ca preludiu la unitatea viitoare a Bisericii, cum ar fi rugaciunea comuna si misiunea sociala, si enumera mai multe intrebari si probleme care raman nerezolvate.

©Traducere si redactare pentru Lacasuri Ortodoxe: KSLCatalin


Papa nu ar mai alege episcopii, intr-o viziune a unitatii crestine restaurate, subliniata de Consultarea Teologica Ortodox-Catolica din America de Nord.

Consultarea Teologica Ortodox-Catolica din America de Nord este un dialog oficial ortodox-catolic ce functioneaza in SUA si Canada. Anul trecut, participantii la acest dialog au criticat activitatea Comisiei Internationale Mixte pentru Dialog Teologic intre Biserica Catolica si Biserica Ortodoxa, care este dialogul oficial ortodoxo-catolic, la nivel international.

"Pasii spre o Biserica reunita: o schita a unei viziuni ortodoxe-catolice pentru viitor", a fost emisa de dialogul din America de Nord, ca urmare a intalnirii ce a avut loc in perioada 30 septembrie – 2 octombrie 2010, la Washington. Dialogul a emis, de asemenea, un al doilea document, “Sarbatoarea Pastilor / Pastele impreuna".

Viziunea unitatii restaurate in "Pasii spre o Biserica reunita" include adoptarea reciproca a versiunii originale a Crezului Niceo-Constantinopalitan, care nu includea Filioque (versiunea originala spunea ca Duhul Sfant "purcede din Tatal”, si nu din “Tatal si din Fiu").

Un "primat roman reinnoit" ar fi esential pentru unitatea crestinilor, in conformitate cu documentul: Episcopul Romei ar fi, conform traditiei vechi, "primul" episcop din lume si patriarh regional.

"Primatul sau de onoare" ar insemna, asa cum a insemnat in Biserica timpurie, nu pur si simplu o prioritate de onoare, ci autoritatea de a lua decizii reale, adecvate pentru contextele in care acesta actioneaza. Relatia sa cu Biserica din Rasarit si cu episcopii acesteia, cu toate acestea, ar trebui sa fie substantial diferita de relatia acum acceptata in Biserica Latina. Bisericile Catolice Orientale s-ar raporta la episcopul Romei in acelasi mod in care o fac si Bisericile Ortodoxe. Pozitia de lider a Papei ar fi realizata doar prin intermediul unui angajament serios si practic la sinodalitate si colegialitate.

Documentul mai specifica si o schimbare semnificativa in relatia dintre Papa si Curia Romana cu restul Bisericii Occidentale. Cel mai important ar fi ca Papa nu ar mai alege episcopi in Occident.

Rolul sau universal ar fi, de asemenea, exprimat in convocarea si prezidarea Sinoadelor periodice ale patriarhilor tuturor Bisericilor, si a consiliilor ecumenice, atunci cand acestea apar. in Biserica Apuseana, aceasta functie de conducere ar include convocarea si conducerea Sinoadelor regulate episcopale. in armonie cu misiunea ecumenica universala a Papei, relatia Curiei Romane cu episcopii locali si conferintele episcopale in Biserica latina ar deveni mai putin centralizata: episcopii, de exemplu, ar avea mai mult control asupra ordinei de zi si a documentelor finale sinodale, iar selectia episcopilor din nou, in mod normal, ar fi devenit un proces local.

Noile documente ale Dialogului Nord-American Ortodox-Catolic, prezidat de Arhiepiscopul Grigorie Aymond de New Orleans si de Mitropolitul Maximos din Pittsburgh, vin la mai putin de un an de cand Dialogul Nord-American a criticat dialogul de la Ravenna, un document de consens modest despre papalitate, dezvoltat de Dialogul International Ortodox-Catolic. "Pasii spre o Biserica reintregita" pare sa se dezica de la aceasta critica, prin citarea documentului de la Ravenna intr-o maniera pozitiva.

articol publicat in paginile scrise MONITOR Lacasuri Ortodoxe® nr. 39/2010

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.