“Sfintii” inchisorilor comuniste – “Moartea violenta si cinstirea populara nu sunt suficiente pentru ca un crestin sa fie canonizat, ca martir!”

Potrivit participantilor la colocviul „Persecutiile politice Impotriva clerului si credinciosilor din Rusia secolului XX" , care a avut loc la 10 martie, la Academia de stiinte din Rusia, pentru ca un crestin sa fie canonizat nu este suficient ca acesta sa fi fost ucis sau sa fie cinstit de popor. Trebuie sa existe certitudine clara In privinta motivatiei crestine a mortii sale si a integritatii vietii sale.


Egumenul Damaschin Orlovski, membru al comisiei sinodale pentru canonizarea sfintilor, considera ca o responsabilitate speciala revine istoricilor Bisericii, Insarcinati cu pregatirea dosarelor pentru canonizarea noilor sfinti.

Dupa parerea lui Damaschin, faptul ca un crestin si-a gasit moartea In timpul persecutiilor Impotriva Bisericii, nu este suficient pentru ca acesta sa fie considerat martir. Nu reprezinta mai mult decat apartenenta sa la cler sau la monahism. Este important de stiut, insa, care a fost starea sa interioara In momentul mortii si de-a lungul vietii sale.

„Sfantul ofera un model de conduita crestina. Trebuie luate In considerare toate etapele vietii sale".

Atunci cand discutam despre canonizarea unui credincios ortodox nu este suficient sa aflam ca a murit violent si ca a fost cinstit de masele populare. Este nevoie de un studiu laborios asupra vietii acestuia, bazat pe surse care sa confirme o adevarata motivatie morala crestin-ortodoxa.

Egumneul Orlovski, dupa cum am amintit – un istoric cu responsabilitate mare in Biserica, lucrand la arhivele destinate canonizarii sfintilor, initiator si editor a mai multe lucrari In Biserica Ortodoxa Rusa, precizeaza ca metodologia unui astfel de studiu este total diferita de cea a unui studiu laic: istoricii bisericii sunt obligati sa examineze nu numai faptele istorice ci, totodata, "influentele credintei asupra starii morale a persoanei". In acelasi timp, trebuie studiata si Inteleasa viata religioasa si cea morala, In consonanta, cu celelalte conditii istorice, culturale, socio-politice interne si de context. Din nefericire, acestea sunt deseori ignorate de istoricii moderni ai bisericii, a spus parintele.

Principala caracteristica a unor astfel de cercetari – este analiza referitoare la numarul maxim de surse care demonstreaza viata martirului, "In masura In care oamenii si-au dat viata pentru Dumnezeu". Damaschin a subliniat, In mod repetat, In discursul sau, ca simplul fapt al mortii violente a unui crestin nu este Indeajuns pentru a recunoaste moartea lui ca martir.

Un astfel de studiu complex presupune o cercetare de zeci de ani, pentru o apreciere „completa". "Stim foarte bine ca, uneori, ce s-a stabilit, In anii 20 a cazut In 30 si ce s-a sustinut In 30 s-a considerat lasitate In 40". Pentru a canoniza martirii trebuie sa luam In considerare toate circumstantele mortii lor. Astfel, de multe ori, curajul s-a putut naste ca o consecinta a starii de plangere si de lasitate a crestinului Incarcerat, care putea sa nu fie caracterizat decat de o slabiciune momentana, si aproape, practic deci, sa demonstreze chiar o repudiere a lui Hristos. In plus, materialele de investigatie din dosare nu Intotdeauna creeaza o idee exacta despre persoana respectiva ca informator al securitatii (NKVD – Rusia). Avem atatea exemple de cazuri, elocvente, care indica faptul ca puterea bolsevica a ucis nu numai pe martirii pentru credinta ci, deopotriva, si pe agentii colaboratori. Este deci important ce fel de viata – crestina sau anti-crestina – au avut acesti oameni", a spus istoricul.

Explorand imaginea vietii omului, coerenta sa ca model crestin, Biserica trebuie sa cerceteze si sa verifice constiinta omului In functie de poruncile evanghelice. Potrivit pr. Damaskin, "un cercetator stiintific care distorsioneaza studiile sale pentru sustinerea unei idei sau convingeri, ca si In acest caz, Incalca poruncile lui Hristos".

In examinarea materialelor, nimic nu poate fi neglijat. "Biserica ortodoxa, ca cercetator, nu condamna ci, ca cercetator, trebuie sa examineze toate datele, pana la ultima", pentru ca "nu este vorba doar de lipsurile unui om, ci de pastrarea traditiilor bisericesti intacte". "Acest tip de om – fiind un model de comportament crestin, trebuie observat cu toate episoadele din viata sa", pentru a nu dauna Bisericii, a subliniat raportorul.

Problema este una foarte complexa. Mai ales ca, din antichitate, Biserica a crezut ca moartea pentru Hristos Ii ridica la sfintenie chiar si pe cei care nu au fost botezati.

Dupa un articol de Iulia Zaieteva – martie 2009 …


Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.