Mitropolitul Ioasaf, al noii Biserici Autocefale din Ucraina: Nu pot să tac!

15 aprilie 2019
06:39

O scrisoare deschisă a Mitropolitului Ioasaf de Belgorod și Oboïansk, din noua Biserica Autocefală a Ucrainei, intitulată „Nu pot să tac!", a fost publicată pe site-ul oficial al "Patriarhiei de la Kiev", cu binecuvântarea "Patriarhului de onoare", Filaret (Denisenko). Corespondentul site-ului „Credo.Press“ consideră conținutul acestui text extrem de radical, publicat anterior pe site-ul mitropolitan, interpretat în noua Biserică Autocefală ca fiind o manifestare a trecerii „Patriarhului“ Filaret în „opoziție" și chiar ca adoptare a unei poziții politice în contextul alegerilor prezidențiale din Ucraina. Revista franțuzească Orthodoxie a comentat această poziție, traducerea acestui comentariu fiind prezentată în pagina de față.

 

Mitropolitul Ioasaf începe apelul său, explicând cum „greutatea de nesuportat, deja după două luni, îi consumă și mănâncă“ sufletul său. Potrivit acestuia, "există o nelegiuire evidentă" în noua Biserică Ucraineană. Mitropolitul Ioasaf, fost membru permanent al Sinodului „Patriarhiei Kievului“, scrie că, „în fața ochilor noștri, cu participarea noastră involuntară, a avut loc o lovitură de stat“, în care „am schimbat prin înșelăciune nu numai Primatul Bisericii, ci și Biserica însăși, care a fost îndreptată pe o cale falsă".

 

Mitropolitul critică pregătirea efectivă a acordării Tomosul de Autocefalie, care „a fost realizată într-un fel de campanie secretă în anturajul Patriarhului - Mitropolitul Epifanie, Arhiepiscopii Eustratie și Agapit. Tot ce s-a întâmplat a fost prezentat ca semi-zvonuri, semi-ipoteze fragmentare, nimeni nu cunoștea exact situația. Este deja adevărat ceea ce "presa ostilă“ a scris despre tinerii din jurul Patriarhuluim, care ar fi avut un plan secret de a-l scoate de la conducerea Bisericii, dar nimeni nu a crezut".

 

Interdicția Patriarhul Filaret de a-și prezenta candidatura pentru alegerea Primatului noii Biserici, conform Mitropolitului Ioasaf, contrazice Canoanele, prin faptul „că toți Episcopii au dreptul de a fi aleși“. Potrivit Mitropolitului Ioasaf, acordul de a-l accepta pe Mitropolitul Epifanie, de către „Patriarh“, se explică prin garanțiile primite, conform cărora „Patriarhul Filaret și Mitropolitul Epifanie ar fi dirijat toată Biserica“. Mitropolitul Ioasaf consideră, de asemenea, adoptarea statutului noii Biserici, ca non-canonică: „nu le-am văzut măcar o singură dată, nu am auzit decât zvonuri din partea Arhiepiscopului Eustratie, fragmente de informații de pe Internet. Proiectul de text, așa cum a fost adoptat, l-am primit cu două ore înainte de vot".

 

Mitropolitul s-a mai oprit asupra problemei parohiilor din noua Biserică, din diaspora, care conform Tomosului și Statutului, ar trebui să fie transmise jurisdicției Patriarhiei de Constantinopol însă, răspunzând zvonurilor, noii aleși au asigurat că deși această cerință este regăsită în Statut, nu va fi transpusă în realitate, diaspora rămânând în toate drepturile sale în Biserică.

Apoi, Mitropolitul Ioasaf a criticat componența și activitatea Sinodului, care a fost stabilit oarecum arbitrar, la discreția Primatului, ceea ce duce „la negarea principiului sobornicității“, cum s-a întâmplat odată cu introducerea monarhiei în Biserică.

 

Mitropolitul este tulburat de diviziunea internă din noua Biserică, o minoritate a ierarhilor participând la festivitățile solemne, la coslujirea cu „Patriarhul“ Filaret în Catedrala Sfântul Vladimir, în timp ce majoritatea a concelebrat cu Mitropolitul Epifanie, la Mănăstirea Sfântul Mihail. Din cauza dezacordului, Patriarhul a fost absent de la instaurarea Mitropolitului Epifanie ca Primat.

 

Mitropolitul Ioasaf își mai prezintă și impresiile din prima sesiune a Sinodului noii structuri: "Nimeni nu a cunoscut compoziția. Lista nu a fost nici anunțată, nici tipărită. Am întrebat, am fost nedumerit. Nu știam dacă rămân în Sinod. Nu am putut întreba pe nimeni. Am decis să mă duc la începutul ședinței Sinodului și să-l întreb pe Primat, în legătură cu cazul meu personal. Sinodul fusese stabilit pentru ora 11:00. Am sosit devreme și sesiunea începuse deja. Și am asistat involuntar la această primă sesiune a Sinodului. Am auzit totul. Aș spune că am fost șocat că ceea ce se întâmpla la Sinod era un eufemism!".

 

Autorul apelului se mai concentrează pe problema numirii Patriarhului Filaret drept administrator al fostelor parohii ale Patriarhiei Kievului, în acest oraș: “S-a început cu distracție pe seama vechiului Mitropolit! Mitropolitul Simeon și Episcopul Gherman s-au remarcat, luând parte și Mitropolitul Macarie. Cu un ton lipsit de respect cel puțin, au cerut ca Patriarhul să fie lipsit de dreptul de a administra parohiile din Kiev. Episcopii fostei Patriarhii de la Kiev au rămas tăcuți, oferind astfel posibilitatea de a-și bate joc de Patriarh. Ați citit, în protocoalele Sinodului, cuvintele "Patriarhul de onoare Filaret este confirmat în funcția de administrator al parohiilor din Kiev". De fapt, a fost confirmat doar după ce a declarat că dorește să părăsească întrunirea sinodală și să se adreseze opiniei publice printr-o declarație".

 

Apelul se încheie cu acuzații împotriva tinerilor ierarhi ai noii Biserici care, potrivit Mitropolitului Ioasaf, și-au trădat Patriarhul și sunt vinovați de păcatul înșelăciunii. Mai mulți episcopi ai fostei Patriarhii de la Kiev au criticat poziția Mitropolitului Ioasaf. De o parte, un alt ierarh rus al noii structuri, Mitropolitul Bogorodsk Adrian (Starin) consideră că Mitropolitul s-a supărat din cauza faptului că timp de 20 de ani el a fost membru permanent al Sinodului, primise funcția de Exarh în Rusia al noii structuri și fusese obișnuit cu un statut ridicat în Biserică. Mitropolitul Ioasaf (Vasilikiv) de Ivano Frankivsk și-a exprimat îngrijorarea că o controversă publică asupra statutului noii Biserici și a conducerii sale ar putea provoca reevaluarea Tomosului.

 

Purtătorul de cuvânt al noii Bisericii, Arhiepiscopul Eustratie (Zoria), pe blogul său, fără a menționa în mod explicit numele lui Filaret și al Mitropolitului Ioasaf, constata debutul unei campanii „de discreditare a tuturor persoanelor și instituțiilor conexe acordării și obținerii Tomosului. Scopul acestei campanii este considerat a fi, de către Arhiepiscop, destinat forțării Patriarhului Constantinopolului „de a anula decizia sa asupra Ucrainei“, ceea ce ar duce la o rezolvare ulterioară a „problemei ucrainene“, în funcție de poziția Patriarhiei Moscovei, în cadrul "consensului pan-ortodox". În plus, scrie Eustratie, "devalorizarea semnificației Tomosului este deja folosită și va fi folosită ulterior, ca parte a luptei politice".

vezi știrile de azi