Lacasuri Ortodoxe®
Stelian Gombos
6 saptamani 10:33

Rămas bun, încă odată, şi vă mulţumim în mod deosebit pentru tot, Mult Stimate Domnule Rector!…

Stelian Gombos
6 saptamani 08:25

Despre Sfânta Spovedanie şi Dumnezeiasca Euharistie…

Stelian Gombos
6 saptamani 10:42

Despre Biserică şi globalizare în lumea noastră contemporană…

Stelian Gombos
6 saptamani 08:47

Sfânta Parascheva cea mult folositoare. Impactul şi influenţa Ei în viaţa evlavioasă a creştinului

Stelian Gombos
7 saptamani 08:49

In memoriam: Părintele Ieroschimonah Paisie Olaru - (1897 - 1990)...

Stelian Gombos
7 saptamani 10:38

La Mulţi, Binecuvântaţi şi Fericiţi Ani, Mult Stimate Domnule Ioan Lăcătuşu!...

Stelian Gombos
7 saptamani 08:26

In memoriam - Părintele Dimitrie Bejan – Mucenicul, Martirul şi Mărturisitorul (1909 – 1995)…

Stelian Gombos
7 saptamani 08:40

Petre Ţuţea – Apologetul creştin, filozoful magistral şi gânditorul autentic...

Stelian Gombos
7 saptamani 08:45

In memoriam - Înaltpreasfinţitul Părinte Dr. Nicolae Corneanu – Mitropolitul Banatului...

Stelian Gombos
8 saptamani 08:37

Părintele Profesor Univ. Dr. Ioan Ică sn. – la ceas aniversar – împlinirea a 85 de ani de viaţă…

Stelian Gombos
9 saptamani 12:18

Raportul meu de activitate – acţiunile umanitar – bisericeşti şi caritativ - filantropice - 2017...

Stelian Gombos
9 saptamani 14:38

Sfântul Domnitor Neagoe Basarab al Ţării Româneşti şi folosul, participarea sau impactul creştinilor

Stelian Gombos
9 saptamani 14:36

Sfântul Ierarh Antim Ivireanul şi viziunea sa cu privire la relaţia Stat – Biserică...

Stelian Gombos
9 saptamani 12:02

Programul activităţilor, manifestărilor sau acţiunilor la care voi participa în perioada următoare

Stelian Gombos
9 saptamani 11:43

In memoriam - Părintele Nicanor Lemne – 102 de ani de viaţă şi peste 75 de ani de preoţie...

Stelian Gombos
9 saptamani 08:28

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel al Bisericii Ortodoxe Române – la ceas omagial şi aniversar...

Stelian Gombos
10 saptamani 15:09

Din seria "Apologetica" - Invitatie - Eveniment spiritual, seara/intalnire duhovniceasca...

Stelian Gombos
10 saptamani 11:05

Din seria "Apologetica" - Invitatie - Eveniment spiritual, seara/intalnire duhovniceasca...

Stelian Gombos
10 saptamani 09:05

In memoriam - Părintele Adrian Făgeţeanu...

Stelian Gombos
10 saptamani 13:01

Program - Parohia Sf. Cuv. Antonie cel Mare si Sf. Cuv. Antonie de Iezerul Valcii - Titan...

Stelian Gombos
10 saptamani 08:59

Recenzie - Mitropolitul Serafim, Sfinții printre noi: De la Paisie Olaru la Rafail Noica...

Stelian Gombos
10 saptamani 12:51

Din seria "Apologetica" - Invitatie - Eveniment spiritual, seara/intalnire duhovniceasca...

Stelian Gombos
12 saptamani 10:55

In memoriam - Părintele Arhim. Sofian Boghiu de la Mănăstirea Antim din Bucureşti......

Stelian Gombos
12 saptamani 10:57

In memoriam - Arhiepiscopul şi Mitropolitul Nestor Vornicescu al Olteniei (1927 – 2000)...

Stelian Gombos
12 saptamani 10:55

In memoriam - Părintele Constantin Voicescu de la Biserica „Sapienţei” din Bucureşti...

Stelian Gombos
12 saptamani 10:54

Temniţele şi închisorile comuniste din România – câteva referinţe despre numărul şi activitatea lor

Stelian Gombos
12 saptamani 10:52

In memoriam - Î.P.S. Dr. Antonie Plămădeală - Arhiepiscopul Sbiului şi Mitropolitul Ardealului...

Stelian Gombos
12 saptamani 10:49

Eseu - Despre dreptatea lui Dumnezeu şi judecata omului…

Stelian Gombos
12 saptamani 10:47

In memoriam - Părintele Arhim. Mihail Goia de la Mănăstirea “Sfântul Ilie” Topliţa – Harghita...

Stelian Gombos
15 saptamani 11:45

Câteva cuvinte despre Lavra “Athosului Românesc” – Sfânta Mănăstire Frăsinei - Vâlcea...

Stelian Gombos
15 saptamani 08:16

Material comemorativ - omagial, dedicat Părintelui Conf. Univ. Dr. Dorel Man...

Stelian Gombos
15 saptamani 08:12

Despre concepţia şi viziunea Părintelui Arhim. Gavriil Stoica cu privire la Părintele duhovnicesc...

Stelian Gombos
15 saptamani 09:24

Părintele Arhimandrit şi Stareţ Irineu Iuraşcu de la Mănăstirea Delta Neajlovului – Giurgiu...

Stelian Gombos
15 saptamani 10:14

Zece ani de la naşterea cea cerească şi veşnică a Părintelui Arhid. Prof. Univ. Dr. Teodor Savu...

Stelian Gombos
15 saptamani 08:36

Dialog duhovnicesc cu Părintele Arhimandrit Clement Haralam de la Catedrala Patriarhală...

Stelian Gombos
16 saptamani 08:52

Crâmpeie din activitatea pastoral – misionară a Episcopului Dr. Nicolae Popoviciu al Oradiei...

Stelian Gombos
16 saptamani 08:18

Despre Tradiţie şi Libertate în viziunea Mitropolitului Dr. Antonie Plamădeală...

Stelian Gombos
16 saptamani 08:37

Despre frumoasa virtute a mulţumirii şi a recunoştinţei, din perspectivă creştină...

Stelian Gombos
16 saptamani 08:47

Semnal editorial – Pr. Dr. Vasile Gafton – Omul în lume icoană a Chipului lui Dumnezeu...

Stelian Gombos
16 saptamani 08:15

Împlinirea a patrusprezece ani de la plecarea Părintelui Profesor Constantin Galeriu...

Stelian Gombos
17 saptamani 15:12

Ipocrizia – înfăţişarea şi purtarea noastră cea de toate zilele?!...

Stelian Gombos
17 saptamani 11:49

La Mulţi, Binecuvântaţi şi Fericiţi Ani, Preacucernice Părinte Profesor Mircea Păcurariu!...

Stelian Gombos
17 saptamani 09:34

Pro Memoria: Părintele Arhimandrit Paulin Lecca (1914-1996)...

Stelian Gombos
18 saptamani 11:52

Zece ani de la trecerea la cele veşnice a Preafericitului Părinte Teoctist (1915 - 2007)...

Stelian Gombos
18 saptamani 15:06

Gratitudine şi admiraţie – Părintele Paroh Daniel Goga de la Biserica „Sf. Antonie cel Mare"...

Stelian Gombos
18 saptamani 15:02

Biserica “Sfântul Antonie cel Mare” Titan – Bucureşti – scurtă prezentare (micromonografie)...

Stelian Gombos
18 saptamani 14:53

Părintele Ic. Stavr. Gheorghe Nemeş la ceas aniversar – cincizeci de ani de slujire sacerdotală...

Stelian Gombos
18 saptamani 14:51

Părintele Ic. Stavr. şi Paroh Vasile Bota la ceas aniversar (1966 - 2016)...

Stelian Gombos
18 saptamani 14:48

Biserica „Sf. Ap. Andrei” din municipiul Oradea, judeţul Bihor...

Stelian Gombos
18 saptamani 14:46

Biserica „Sf. Ier. Nicolae şi Sf. Antonie cel Mare” din cartierul bucureştean Titan...

Stelian Gombos
18 saptamani 14:40

Raport de activitate – Biserica „Sf. Cuv. Antonie cel Mare” – Titan – Bucureşti...

Stelian Gombos
18 saptamani 10:47

Părintele Patriarh Daniel al Bisericii Ortodoxe Române – la ceas omagial şi aniversar...

Stelian Gombos
18 saptamani 12:14

Preacuvioaul Părinte Arhimandrit Teofil Bădoi de la Mănăstirea Slănic – Argeş (1925 – 2010)...

Stelian Gombos
19 saptamani 10:59

Despre problema desei sau rarei împărtăşanii în concepţia Sfântului Nicodim Aghioritul - P. a II a…

Stelian Gombos
19 saptamani 10:57

Despre problema desei sau rarei împărtăşanii în concepţia Sfântului Nicodim Aghioritul - P. I...

Stelian Gombos
19 saptamani 10:36

Invitatie in pelerinaj la Manastirea Frasinei, judetul Valcea - 11.08.2017 - 12.08.2017...

Stelian Gombos
19 saptamani 10:34

Itinerar - pelerinaj in Sf. Munte Athos - Grecia - in perioada 16.10.2017 - 21.10.2017...

Stelian Gombos
19 saptamani 10:48

Părintele Arhim. Arsenie Papacioc (1914 – 2011) de la Mănăstirea „Sfânta Maria” Techirghiol...

Stelian Gombos
19 saptamani 11:47

Interviu realizat cu actorul şi regizorul creştin Dan Puric...

Stelian Gombos
19 saptamani 11:43

Dialog de suflet cu Maestrul Tudor Gheorghe…

Stelian Gombos
19 saptamani 11:41

Din Confesiunile unui mare Artist – Dialog de suflet cu Maestrul nepereche Grigore Leşe...

Stelian Gombos
19 saptamani 08:57

Interviu cu Domnul Prof. Univ. Dr. Ilie Bădescu...

Stelian Gombos
20 saptamani 10:18

Pelerinajul – o călătorie spiritual – duhovnicească de la moarte la Viaţă, de pe pământ în Cer…

Stelian Gombos
20 saptamani 10:14

Material - Despre Creştinismul arab, între tradiţie şi teritorialitate…

Stelian Gombos
20 saptamani 10:10

Biserica Creştină din Orientul Mijlociu – între persecuţie, mucenicie, martiriu şi mărturisire...

Stelian Gombos
20 saptamani 10:08

Interviu cu sociologul, analistul şi profesorul Dan Dungaciu…

Stelian Gombos
20 saptamani 10:06

Material cu sociologul Dan Dungaciu...

Stelian Gombos
20 saptamani 08:44

In memoriam P.S. Părinte Vasile Coman al Oradiei (1912 - 1992)...

Stelian Gombos
20 saptamani 12:12

Interviu cu Pr. Prof. Univ. Dr. Ioan Cristinel Teşu...

Stelian Gombos
20 saptamani 12:09

Interviu cu Părintele Arhid. Prof. Univ. Dr. Ioan I. Ică jr. de la Facultatea de Teologie din Sibiu.

Stelian Gombos
20 saptamani 12:06

Interviu cu Părintele Arhid. Prof. Univ. Dr. Ioan I. Ică jr. de la Facultatea de Teologie din Sibiu.

Stelian Gombos
20 saptamani 10:14

Interviu cu Vasile Gavrilă – Parohul Bisericii “Sfântul Nicolae – Rusă” din centrul Bucureştiului…

Stelian Gombos
20 saptamani 10:12

Interviu cu Pr. Prof. Univ. Dr. Constantin Coman...

Stelian Gombos
20 saptamani 10:09

Dialog spiritual - duhovnicesc cu Părintele Vicar - Arhim. Conf. Univ. Dr. Teofan Mada...

Stelian Gombos
20 saptamani 09:11

Părintele Arhimandrit Dometie Manolache de la Mănăstirea Râmeţ – Alba (1924 – 1975)...

Stelian Gombos
21 saptamani 10:22

Părintele Protosinghel Nicodim Mândiţă de la Mănăstirea Agapia – Neamţ (1889 – 1975)...

Stelian Gombos
21 saptamani 08:32

Seara duhovniceasca cu Parintele Profesor Constantin Patuleanu - 2017...

Stelian Gombos
21 saptamani 15:03

Conferinta cu Parintele Arhimandrit si Staret Antim David...

Stelian Gombos
21 saptamani 15:01

Conferinta cu domnul Prof. Dr. Pavel Chirila despre Prevenirea bolilor - 2014...

Stelian Gombos
21 saptamani 14:56

Hramul Bisericii Sfantul Antonie Titan din Bucuresti, cu ocazia sarbatorii Sfantului Antonie...

Stelian Gombos
21 saptamani 14:53

Seara duhovniceasca cu Parintele Nicolae Tanase de la Valea Plopului - 2014...

Stelian Gombos
21 saptamani 14:51

Hramul Bisericii noastre - Sfantul Antonie Titan din Bucuresti in anul 2014...

Stelian Gombos
21 saptamani 14:49

Concert de colinde cu prilejul hramului parohiei noastre...

Stelian Gombos
21 saptamani 14:48

Seara duhovniceasca cu Domnul Corneliu Constantin Ciomazga...

Stelian Gombos
21 saptamani 14:46

Campanie umanitara la Valea Plopului si Valea Screzii, judetul Prahova...

Stelian Gombos
21 saptamani 13:09

Dreptmăritorul Voievod Ştefan cel Mare şi Sfânt al întregii Moldove...

Stelian Gombos
21 saptamani 13:07

Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul – Câteva referinţe şi indicii din viaţa, purtarea şi activitatea sa

Stelian Gombos
21 saptamani 12:47

Seara duhovniceasca cu Parintele Profesor Constantin Patuleanu...

Stelian Gombos
21 saptamani 12:44

Seara duhovniceasca cu Parintele Profesor Vasile Cretu...

Stelian Gombos
21 saptamani 12:42

Seara duhovniceasca cu Parintele Profesor Silviu Tudose...

Stelian Gombos
21 saptamani 12:41

Seara duhovniceasca cu Domnul Lect. Univ. Dr. Ion Marian Croitoru...

Stelian Gombos
21 saptamani 12:39

Seara duhovniceasca cu Parintele Profesor Constantin Preda...

Stelian Gombos
21 saptamani 12:37

Seara duhovniceasca cu Parintele Profesor Gheorghe Istodor...

Stelian Gombos
21 saptamani 12:35

Seara duhovniceasca cu Parintele Arhimandrit si Staret Antim David...

Stelian Gombos
21 saptamani 12:33

Spectacol de teatru crestin - "Stihuri si cantari!" cu Ana Calciu, Magda Catone si Tomi Cristin...

Stelian Gombos
21 saptamani 12:30

Seara duhovniceasca cu Parintele Paroh Daniel Barica...

Stelian Gombos
21 saptamani 12:28

Seara duhovniceasca cu Domnul Costion Nicolescu...

Stelian Gombos
21 saptamani 12:26

Seara duhovniceasca cu Parintele Protoiereu Gheorghe Coltea...

Stelian Gombos
21 saptamani 12:24

Seară duhovnicească cu Părintele Profesor Gheorghe Holbea...

Stelian Gombos
22 saptamani 10:02

Despre valoarea creştină şi spirituală a bunurilor…

Stelian Gombos
22 saptamani 11:51

Seara duhovniceasca cu Parintele Mihai Spatarelu despre Patriarhul Iustinian al BOR...

Stelian Gombos
22 saptamani 11:49

Seara duhovniceasca cu Domnul Prof. Univ. Dr. Pavel Chirila...

Stelian Gombos
22 saptamani 11:47

Conferinta despre iubirea de Dumnezeu si dragostea de patrie - Pr. Mihail Milea...

Stelian Gombos
22 saptamani 09:54

Sfintele Icoane, peceti ale darului dumnezeiesc si tarie a credintei în Hristos prin Duhul Sfant...

Stelian Gombos
22 saptamani 11:37

Spectacol de teatru crestin - "Vorbind cu tine, Doamne!" cu actrita Ana Calciu...

Stelian Gombos
22 saptamani 11:34

Seara duhovniceasca - Tineretul contemporan intre dezorientare, tristete si bucurie...

Stelian Gombos
22 saptamani 11:32

Conferinta "Miscarea spirituala Rugul Aprins de la Manastirea Antim din Bucuresti...

Stelian Gombos
22 saptamani 11:31

Educaţia tinerilor în antichitatea greco-romană - conferinta sustinuta la biserica Sfantul Antonie

Stelian Gombos
22 saptamani 11:29

Conferinta "Viata, familia si activitatea preotului azi" sustinuta de parintele Petre Moga...

Stelian Gombos
22 saptamani 11:28

Seară duhovnicească - Despre educaţia moral - spirituală şi duhovnicească a tineretului creştin...

Stelian Gombos
22 saptamani 11:26

Seara duhovnicească - Despre virtuţile teologice ale credinţei, nădejdii şi dragostei...

Stelian Gombos
22 saptamani 13:09

Interviu cu ÎPS Părinte Arhiepiscop şi Mitropolit Iosif Pop - Iulie 2011...

Stelian Gombos
22 saptamani 13:07

Interviu cu Î.P.S. Părinte Arhiepiscop şi Mitropolit Dr. Serafim Joantă - Martie 2011...

Stelian Gombos
22 saptamani 13:05

Interviu cu Î.P.S. Prof. Univ. Dr. Irineu Popa – Arhiepiscopul Craiovei şi Mitropolitul Olteniei...

Stelian Gombos
22 saptamani 13:03

Interviu cu Înaltpreasfinţitul Părinte Arhiepiscop şi Mitropolit Ioan Selejan - Februarie 2015...

Stelian Gombos
22 saptamani 12:59

Interviu - Par. Arhim. Dr. Ieronim Creţu – Superiorul Aşezămintelor Româneşti - Februarie 2011...

Stelian Gombos
22 saptamani 11:59

Invitatie la o alta/noua seara duhovniceasca dedicata "Sf. Cuv. Antonie cel Mare..."

Stelian Gombos
23 saptamani 13:54

Conferinţă - Despre familia creştină cu Părintele Nicolae Tănase...

Stelian Gombos
23 saptamani 13:52

Conferinţă - Despre batrânii frumoşi şi liberi - 2016...

Stelian Gombos
23 saptamani 13:50

Conferinţă - Despre tinereţea fizică, naturală, biologică şi cea spirituală...

Stelian Gombos
23 saptamani 13:48

Conferinţă - De trei ori în Areopag. Despre nebunia (supra)rațională a credinței - 2016...

Stelian Gombos
23 saptamani 13:45

Conferinţă - Despre familia românească în contextul glogalizării - 2016...

Stelian Gombos
23 saptamani 10:38

Pro memoria - Preacuviosul Părinte Arhimandrit Iachint Unciuleac de la Mănăstirea Putna...

Stelian Gombos
23 saptamani 10:36

Pro memoria - Părintele Arhimandrit Ioan Negruţiu de la Mănăstirea Timişeni, judeţul Timiş...

Stelian Gombos
23 saptamani 10:33

Pro memoria - Preacuviosul Părinte Petroniu Tănase – Stareţul Schitului Românesc Prodromul...

Stelian Gombos
23 saptamani 10:26

Pro memoria - Mari Duhovnici Români Contemporani aflaţi dincolo de graniţele ţării...

Stelian Gombos
23 saptamani 10:23

Pro memoria - Arhiepiscopul şi Mitropolitul Bartolomeu Valeriu Anania (1921 - 2011)...

Stelian Gombos
23 saptamani 10:21

Pro Memoria - Mircea Vulcănescu (1904 – 1952)…

Stelian Gombos
23 saptamani 10:18

Nouă ani de la săvârşirea din această viaţă a Preacuviosului Părinte Arhimandrit Grigorie Băbuş...

Stelian Gombos
23 saptamani 10:17

O scurtă incursiune în gândirea creştină a Părintelui Nicolae Steinhardt…

Stelian Gombos
23 saptamani 10:15

Preacuviosul Părinte Arhimandrit Serafim Man de la Mănăstirea Rohia – Maramureş (1935 – 2013)…

Stelian Gombos
23 saptamani 10:11

Împlinirea a patru ani de când Părintele Arhim. Iustin Pârvu s-a născut în viaţa cea veşnică...

Stelian Gombos
23 saptamani 15:53

Seara duhovniceasca - Invitat: Parintele Paroh Vasile Ioana...

Stelian Gombos
23 saptamani 08:41

Despre poetul, prozatorul şi publicistul Mihai Eminescu în viziunea Bisericii...

Stelian Gombos
23 saptamani 10:02

Icoana Maicii Domnului “Portăriţa” de la Mănăstirea Iviron din Sfântul Munte Athos...

Stelian Gombos
23 saptamani 10:01

Icoana Maicii Domnului “Prodromiţa” de la Schitul Românesc Prodromu din Sfântul Munte Athos...

Stelian Gombos
23 saptamani 09:59

Duminica cea sfântă a Ortodoxiei şi valoarea simbolică, sacramentală şi morală a sfintelor icoane…

Stelian Gombos
23 saptamani 09:58

Icoana Ortodoxă – adevăr al învăţăturii despre Iisus Hristos…

Stelian Gombos
23 saptamani 09:56

Despre Sfintele Icoane – adevăr al învăţăturii despre Iisus Hristos Domnul...

Stelian Gombos
23 saptamani 13:56

Invitatie la o alta/noua seara duhovniceasca dedicata "Sfintelor Icoane..."

Stelian Gombos
24 saptamani 11:44

Invitatie la o intalnire duhovniceasca...

Stelian Gombos
24 saptamani 15:16

Jertfa Euharistică, între asumarea responsabilă a libertăţii umane şi realitatea muceniciei creştine

Stelian Gombos
24 saptamani 15:10

Euharistia de la Cina cea de Taină la cea de la Emaus, privire retrospectivă a Teologiei Euharistice

Stelian Gombos
24 saptamani 15:08

Despre spiritualitatea euharistică în vremurile noastre...

Stelian Gombos
24 saptamani 15:06

Despre Sfânta şi Dumnezeiasca Euharistie in Tradiţia Ortodoxă...

Stelian Gombos
24 saptamani 15:05

Despre frumuseţea, temeinicia şi importanţa Sfintei Euharistii...

Stelian Gombos
24 saptamani 15:04

Despre Sfânta şi Dumnezeiasca Euharistie…

Stelian Gombos
24 saptamani 15:02

Câteva referinţe despre caracterul comunitar al Sfintei Euharistii…

Stelian Gombos
24 saptamani 15:01

Despre temeinicia Sfintei Euharistii…

Stelian Gombos
24 saptamani 14:59

Despre Epicleza Euharistică…

Stelian Gombos

Material cu sociologul Dan Dungaciu...

de Stelian Gombos - 20 saptamani 10:06

Despre cine suntem noi astăzi, cum (mai) suntem noi astăzi ortodocşi şi în ce (mai) credem noi, românii de astăzi – din perspectiva şi în viziunea sociologului român Dan Dungaciu…

Câteva repere bio-bibliografice

Domnul Dan Gheorghe Dungaciu s-a născut la data de 3 octombrie anul 1968 în municipiul Târgu Mureș; este un sociolog și geopolitician român, fost consilier al președintelui interimar al Republicii Moldova Mihai Ghimpu, pentru problemele integrării europene a acestei ţări. Are și cetățenia Republicii Moldova. Dan Dungaciu este Profesor Universitar la Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială a Universităţii din Bucureşti şi Directorul Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al Academiei Române (ISPRI). A studiat sau a lucrat ca cercetător asociat în diverse instituţii occidentale: Fernand Braudel Institute (SUA), Max Weber Centre for Advanced Cultural and Social Study (Germania), Law, Economics and Political Sciences’ School of Athens (Grecia), Central European University (Ungaria), Departament of Social Studies, Polytechnic University (Marea Britanie), Institut für die Wissenschaften vom Menschen (Austria), Max Planck Institute for Social Anthropology (Germania). Este membru al mai multor asociaţii naţionale şi internaţionale de profil şi laureat al premiului Dimitrie Gusti pentru sociologie al Academiei Române (1995) şi al Premiului Internaţional pentru Sociologie al Universităţii din Istanbul - Turcia (2001).

Dintre lucrările şi cărţile publicate amintim câteva:

Sociologia și geopolitica frontierei (coautor), 2 volume, 1995;

Istoria sociologiei. Teorii contemporane (coautor), 1996

“Rețelele omeniei” și rețelele mistificării, 1997

Enciclopedia valorilor reprimate, 2 volume, 2000 (coautor)

Statul și comunitatea morală. Memorii (1904-1910), Traian Brăileanu, (ediție îngrijită, studiu introductiv și repere bibliografice de Dan Dungaciu), 2002

Sociologia românească interbelică în context european, 2002

Națiunea și provocările (post)modernității, 2002

Moldova ante portas, 2005

Cine suntem noi? Cronici de la Est de Vest, Editura Cartier, Colecţia Cartier Istoric, 2009 şi multe altele...

  Viziunea, concepţia sau opinia Domnului Dan Dungaciu despre implicarea creştinilor, a laicilor în viaţa Bisericii

În clasicul studiu “Mirenii în Biserică”, eminentul canonist român Liviu Stan era cât se poate de tranşant: „Convins că Biserica nu-şi poate manifesta din plin viaţa prin mădularele sale legate şi imobilizate... socotesc că trebuie să li se dea tuturor credincioşilor toată slobozenia, şi în slobozenie, toate drepturile ce li se cuvin, potrivit situaţiei lor de mădulare vii ale bisericii. Altfel biserica nu va fie vie niciodată, ci va vegeta mereu“. Avertismentul din anul 1939 al teologului ortodox român rămâne periculos de valabil. Prestaţia şi conştiinţa mireanului în Biserica noastră rămâne problematică, iar relaţia dintre Ortodoxie şi spaţiul public din România arată prost.

Trei motive, cauze şi pricini pot fi invocate aici şi acum pentru a înţelege de ce statutul mireanului este astăzi nedefinit, difuz, contestat. Pe de-o parte, „dictatura“ liberei cugetări, dominantă în spaţiul public, care vituperează – de cele mai multe ori liberă de orice cugetare – la apariţia vreunei voci „reacţionare“. A doua pricină este lipsa de coerenţă şi de consistenţă a „turmei credincioase“, care, deşi dominantă cantitativ, rămâne, calitativ, extrem de pestriţă şi incapabilă să îşi gestioneze lucrativ adeziunea statistică la cei „86% de creştin ortodocşi“. În al treilea rând, lipsa capacităţii de „angajare la acţiune“ a mirenilor, defect care le aparţine, dar care poate fi plasat şi în contul administraţiei bisericeşti. Să le luăm pe rând.

Când libera cugetare fură startul… - remarcă sociologul Dan Dungaciu

La fotbal şi la agricultură se pricepe toată lumea! Asta repetăm abundent. Dar la... religie? Dacă te uiţi cum arată spaţiul public din România, senzaţia pe care o ai deseori este că Biserica sau credinţa devin subiecte în raport cu care nu există nici autocenzură. Oricine se poate pronunţa în aceste chestiuni, nestingherit şi nepedepsit. Dacă în agricultură şi fotbal poţi, totuşi, să o dai în bară şi să te faci de râs, în problematica religioasă, nu. Libera cugetare din România se exprimă prompt, vigilent şi apodictic pe orice temă creştină, în special creştin-ortodoxă, cu toate că subiectul, inclusiv în datele sale elementare, îi este de cele mai multe ori străin. Iar ideea instituită tacit că nu contează competenţa când te pronunţi pe chestiuni religioase (Biserică, credinţă, cler, dogmă etc.) este prima înfrângere a mireanului în spaţiu public. Libera cugetare fură, de fiecare dată, startul şi impune cadrul în care disputa se derulează, instituind o defecţiune a spaţiului public pe care o acceptăm senin şi firesc. Este măsura lipsei de prezenţă publică a laicatului, parcă anesteziat de recensăminte sau sondaje encomiastice.

Corelativ cu această primă chestiune, vine a doua. Referinţa obsesivă la... Europa! Care „Europă“ devine în mâinile liberei cugetări o veritabilă bâtă pentru a mai tempera din faşă fie prezenţa prea puternică în spaţiul public a Bisericii, fie vreo suspectă apropiere dintre aceasta şi stat. Pericol, strigă aceştia! Aşa ceva nu este european, glăsuieşte ultragiată libera cugetare şi dă aspru din deget. (Deşi, în paranteză fie spus, statul nostru cariat de corupţie, ineficienţă şi lipsă de angajamente morale, a evoluat de 20 de ani în răspăr cu orice idee religioasă.)

Referinţa la Europa este, în acest caz, ridicolă şi incultă. Pentru că, în realitate, Europa nu are un model unic şi unanim acceptat. Relaţia dintre Biserică şi stat nu este reglementată de vreun acquis communautaire. Dincolo de separaţia dintre Biserică şi Stat, moştenire unanimă a modernităţii, modul în care aceasta se instituie este extrem de divers. A spune că o anumită relaţionare încalcă „normele europene“ este riscant. Care norme ar fi încălcate? În raport cu ce măsurăm deviaţia? Există astăzi acreditate trei-patru modele „europene“ pentru relaţia Stat-Biserică, cu deosebiri însemnate inclusiv între exemplele care intră în aceeaşi categorie. Nu există, prin urmare, un model, pentru că această relaţie s-a constituit în timp, printr-o chimie socială şi religioasă sofisticată, în care intră, deopotrivă, tradiţiile, istoria locală, gradul de religiozitate al populaţiei, influenţele externe sau pecetea confesională. Referinţa apodictică la un aşa-numit „model european“ în gestionarea relaţiilor Stat-Biserică este deci un abuz, iar acceptarea ei tacită este o altă manieră a laicatului de a rămâne timorat şi defensiv (fie că este vorba despre icoanele din biserici sau de o legislaţie specifică pe dimensiunea socială).

Al treilea element prin care discursul public este distorsionat este „iluzia neutralităţii“. Libera cugetare a reuşit să impună ideea că a vorbi din afara religiei înseamnă neutralitate, iar toţi care „sunt cu Biserica“ sau „cu popii“ sunt viciaţi iremediabil şi inapţi să-şi depăşească propriile prejudecăţi. „Soluţia“ liberei cugetări sună aşa: dacă eşti religios trebuie să-ţi menţii religia privată, să nu îţi exhibi, impudic, prejudecăţile în spaţiul public. Altminteri spus, ţi se cere să te comporţi ca şi cum religia nu are nicio importanţă pentru tine! Credinţa ta – axială şi constitutivă pentru un credincios – nu poate servi nici ca bază a discursului politic, nici măcar ca bază a discursului public.

Şi aici apare problema acestui stil de gândire: dacă eşti femeie (identitate de gen) sau homosexual (identitate sexuală) poţi să-ţi prezinţi mesajul şi revendicările publice în funcţie de această identitate, dar dacă eşti credincios (identitate religioasă), nu. Religia devine, după vorba unui teolog american, „… just another hobby“. Unii merg duminica la pescuit, alţii la film, alţii la munte, alţii... la biserică. Acest mod de a gândi presupune, în subsidiar, faptul că „religia“ (credinţa) este doar una dintre multele credinţe pe care inşii le posedă la un moment dat – perspectiva seculară – ceea ce, din perspectivă religioasă este complet eronat şi tendenţios. Căci din acest punct de vedere, credinţa este „identitatea“ constitutivă cea mai importantă, cea care modelează conştiinţa şi defineşte inserţia omului în realitatea (şi) socială. Sofismele liberei cugetări – căci sofisme sunt – odată înlăturate, nu fac decât să releve concluzia: personajul care vorbeşte în numele secularului nu este cu nimic mai neutral decât cel care vorbeşte în numele religiosului. Doar pretinde, forţând lucrurile, că este. Există aici o cale de mijloc? Aparent, nu... Situarea, vorba post-modernilor, nu poate fi evitată. Deocamdată, spaţiul public din România nu a învăţat acest adevăr elementar: în măsura în care le considerăm „prejudecăţi“, cele religioase nu sunt cu nimic mai presus sau mai prejos de prejudecăţile liberei cugetări.

În ce cred cei care (mai) cred? – Ne întreabă sociologul Dan Dungaciu

Cunos¬cutul titlu al dialogului dintre filosoful Umberto Eco şi cardinalul Carlo Maria Martini, „În ce cred cei care nu cred“, induce o idee falsă. Respectiv, că „cei care cred“ ar fi o tabără omogenă, care ştie ce vrea şi, mai ales, care poate fi aşezată într-o singură categorie. Statistica nu face decât să întărească această idee, inclusiv atunci când se aplică la cetăţenii României: în termenii comparativi ai sondajelor, religiozitatea acestora ar fi mult peste media europeană, românii fiind, declarativ, foarte harnici în a-şi declara credinţa. Dar o cercetare calitativă ne-ar dezvălui incomparabil mai multe şi ar fi un instrument pentru a explica – totuşi! – lipsa prezenţei publice a discursului religios, în ciuda dominaţiei cantitative indiscutabile.

La pelerinaje, iconiţele sunt vândute ca în talcioc, pe post de talismane purtătoare de noroc – afirmă, cu multă seriozitate şi responsabilitate, Domnul Dan Dungaciu

Iată doar câteva ipostaze sociologice ale religiozităţii românilor, fără pretenţii de exhaustivitate. Prima categorie este cea a „omului religios“, credinciosul propriu-zis, care frecventează biserica regulat şi stă binişor şi la nivelul catehetic. Este o categorie sociologică constantă, chiar dacă greu de cuantificat.

A doua categorie este cea a „pelerinului“. Acest personaj religios – nu este vorba despre toţi participanţii la pelerinaje – este spectatorul fervent şi frecvent al oricăror procesiuni: înfăţişări de icoane, moaşte sau alte „instrumente“ eficace religios. Acest tip nu frecventează regulat biserica, sau, oricum, preferă un pelerinaj concret unei prezenţe constante şi monotone la liturghie. Nu e neapărat necredincios, dar este unul care vrea răspunsuri prompte. Pentru el, viaţa liturgică este exasperantă prin lentoare; el caută, negustoreşte, bonificaţii concrete şi eficacitate aici şi acum. În ultimă instanţă, acest personaj nu se luptă neapărat pentru cele veşnice, ci utilizează cele veşnice pentru victorii din prezent: un câştig la loterie sau la un examen, o boală de trecut, o moştenire de căpătat, o căsnicie de refăcut.

A treia categorie este cea a „credinţei fără apartenenţă“. Acest personaj este credincios, dar nu poate crede tradiţional. Este credincios, dar nu mai aparţine Bisericii creştine. Nevoia lui de religiozitate se livrează acum unor forme exotice, asiatice, sau diverselor eclectisme mistice răsăriteano-orientale. Sociologii numesc asta „noi mişcări religioase“.

A patra categorie este cea a „apartenenţei fără credinţă“. Această categorie aparţine Bisericii tradiţionale, zgomotos chiar, doar că aparţine altfel. Nu atât prin legături de credinţă, cât prin conexiuni istorice. Biserica Ortodoxă este acum importantă deoarece este „a noastră“, nu neapărat pentru că este darul dumnezeiesc făcut oamenilor întrucât nu pot să se mântuiască singuri. Pentru această categorie, Biserica devine patrimoniu istoric – este mai degrabă românească decât ortodoxă.

A cincea categorie este cea a „creştinului nepracticant“. Este un oximoron, desigur, dar unul cu semnificaţie sociologică certă. Cei care aparţin acestei categorii au o locaţie declarată şi asumată, respectiv Biserica tradiţională de la care se revendică, se consideră religioşi şi nu au neapărat o atitudine patriotardă faţă de Biserică. Doar că o frecventează extrem de rar sau deloc. O secţiune consistentă din acest tip este intelectualistă: nu poate nici în ruptul capului să ia în serios un popă mai puţin şcolit decât ea, darămite să sărute dreapta bătătorită a unui preot de ţară.

Ultima categorie este cea a „indiferentului“. Cel care o ilustrează nu este ateu, pentru că nici măcar nu se oboseşte să îl conteste pe Dumnezeu. Se declară creştin-ortodox din inerţie, dar în realitate este anesteziat religios; pentru el, pur şi simplu, problema nu există. Teologic vorbind, atitudinea este un păcat dintre cele mai grave: al nesimţirii, şi a fost sancţionat drastic de Sfinţii Părinţi. Categoria tinde să devină o ilustrare tot mai solidă a europenităţii noastre cotidiene.

Care este ponderea acestora în masa celor 90% creştin-ortodocşi? Greu de spus. Dar diversitatea aceasta, încă precar cercetată, dă seama în mare măsură, cum spuneam, de prestaţia neîndestulătoare a laicatului în spaţiul public. Credem diferit – ceea ce e firesc, până la un punct – dar se pare că uneori nici măcar nu credem în aceleaşi lucruri.

Cine gestionează „mădularele slobode şi active“? – Se întreabă, pe bună dreptate, sociologul Dan Dungaciu

Dincolo de baraje sau incapacitatea mirenilor de a infuza religios spaţiul public, nici intervenţia administraţiei bisericeşti nu a fost cea mai eficientă. Şi asta din două motive. Prima ţine de lipsa unui portret judicios al spaţiului religios autohton. A fi sociolog al religiei în România este o bizarerie, iar piaţa muncii este practic opacă la aşa ceva. Dar nici Biserica nu a încurajat acest demers. Existenţa sociologilor religiei sau a institutelor de profil afiliate uneia sau alteia dintre Biserici este un loc comun în Occident. La noi, nu, în ciuda bogăţiei peisajului religios din România, amplificat cu românii din diaspora (SUA, Europa) sau cei din jurul României (Republica Moldova, Serbia, Ucraina etc.). O expertiză sociologică, fie şi afiliată, nu i-ar fi stricat deloc Bisericii şi ar fi ajutat-o să îşi ghidoneze acţiunea, să decripteze cât mai just profilul, nevoile şi aspiraţiile credincioşilor ei. Şi, în ultimă instanţă, să îşi livreze mesajul mai eficace.

Şi aici apare a doua problemă.Deşi aplombul mediatic al Bisericii este, în termeni comparativi, cel mai pregnant după anul 1990 încoace – televiziune, radio, presă scrisă –, aceasta evoluează, deocamdată, cu frâna de mână trasă. Lipsesc din peisajul mediatic, deseori, „mădularele slobode şi active“ ale Bisericii, disputele, controversele, chiar vocile critice – dar critica aceea pe care un Nae Ionescu o fixa „în limitele teologiei“ şi o aşezase drept program al Predaniei. De aici, prin recul, şi incapacitatea de a puncta, decisiv, spaţiul public din România.

„Oficial ne merge bine...“ Teoretic vorbind, „spaţiul public“ într-o democraţie este un loc de comunicare liberă, unde toate vocile trebuie lăsate să vorbească, toate au dreptul să urce pe scenă, iar decizia vine în urma argumentelor şi „agreement“-uri rezonabile, fără – în niciun caz! – recurgere la forţă. Cam aşa sună o definiţie consacrată. Spaţiul public este deci locul unde se poate obţine consens (sau nu) prin acţiuni discursive.

Se aude vocea mireanului din România în acest spaţiu? Contează ea? Cum am încercat să sugerăm mai sus, nu. Sau prea puţin. De aici şi dificultatea de a vorbi astăzi despre un dialog real în societatea românească şi o prezenţă pe măsură a Ortodoxiei în spaţiul public. Laicatul rămâne deocamdată statistic… - afirmă şi susţine, cu multă sinceritate şi seriozitate, Domnul Dan Dungaciu.

Material întocmit, realizat şi redactat de Dr. Stelian Gomboş

https://steliangombos.wordpress.com/


CONTINUA SA INTRI PE SITE
Lacasuri OrtodoxeCITATULZILEI
"Domnul este Duh, şi unde este Duhul Domnului, acolo este libertate. Iar noi toţi, privind ca în oglindă, cu faţa descoperită, slava Domnului, ne prefacem în acelaşi chip din slavă în slavă, ca de la Duhul Domnului."
— Sfantul Apostol Pavel          
Stiri
Video Noutati
TV & LIVE
Hey!
LONews