Menționarea lui Dumnezeu în Constituție și a căsătoriei ca uniune între un bărbat și o femeie

E.Gratcheva: Înaltpreasfinția Voastră, știu că o mare întâlnire a Consiliului Interreligios al Rusiei și al Consiliului Intercreștin a avut loc cu o zi înainte de înregistrarea acestei emisiuni*. Patriarhul Chiril a fost inițiatorul acestei întâlniri al cărei scop a fost discutarea modificărilor aduse Constituției [Rusiei / LO] și a modificărilor propuse. Despre ce s-a vorbit, în cele din urmă?
Mitropolitul Hilarion: În primul rând, câteva cuvinte despre aceste două organizații. CIR este o organizație în care sunt reprezentate religiile tradiționale, adică Ortodoxia, Islamul, Iudaismul și Budismul. Consiliul inter-creștin reunește reprezentanți ai cultelor creștine prezente în țara noastră și în țările vecine. Pentru prima dată, aceste două organizații s-au întâlnit la inițiativa Patriarhului Chiril, pentru a discuta modificările aduse Constituției.
Despre ce au vorbit liderii religioși? În primul rând, au descoperit că Constituțiile din multe țări L-au menționat pe Dumnezeu sau au menționat credința în Dumnezeu și că credințele tradiționale ale țării cred toate în Dumnezeu Creatorul. S-a mai spus că reprezentarea căsătoriei ca uniune a unui bărbat cu o femeie ar trebui fixată în Constituție. Nu s-a aflat pe ordinea de zi în 1993, când a fost redactată Constituția, pentru că la vremea respectivă nimeni nu punea sub semnul întrebării natura căsătoriei. Acum se pune întrebarea, mai puțin în țara noastră decât în ​​străinătate. Dar, deoarece există o lege, potrivit căreia căsătoriile încheiate în străinătate sunt recunoscute de Federația Rusă, întrucât între aceste “căsătorii” pot exista acum uniuni homosexuale, Constituția trebuie să specifice că o căsătorie reprezintă uniunea dintre un bărbat și o femeie.
Ungaria a adoptat recent o nouă Constituție și ambele puncte au fost clarificate, adică s-au făcut menționările despre Dumnezeu și despre căsătorie ca uniunea dintre un bărbat și o femeie. Acest lucru a stârnit, inițial, nemulțumire din partea autoritățile europene de la Bruxelles: un întreg batalion de comisari europeni a coborât în ​​Ungaria pentru a-l convinge pe Premier să renunțe la aceste amendamente, dar ele au fost adoptate deoarece reflectă consensul majorității, al populației maghiare.
Cred că modificările propuse de cultele religioase și de cultele creștine reflectă și opinia majorității cetățenilor din țara noastră.
E.Gratcheva: Bruxelles-ul nu ne poate da ordine, dar în interiorul țării noastre cine se opune cel mai tare amendamentelor propuse de Biserică? De unde vine o astfel de opoziție?
Mitropolitul Hilarion: Deocamdată, nu ne-am întâlnit cu vreo opoziție, acest lucru poate aparea în zilele următoare, dar, pentru moment, toți cei cu care am avut contact, inclusiv reprezentanții Partidul Comunist, ai susținut menționarea lui Dumnezeu în Constituție.
E.Gratcheva: Nu credeți că ar trebui modificat și „Codul familiei Federației Ruse”? A existat o discuție foarte aprinsă în jurul termenului de „căsătorie civilă”, care desemnează conviețuirea: un reprezentant al Bisericii a descris aceste uniuni drept „prostituție pe gratis” și a născut mult zgomot. Biserica dorește să restabilească noțiunea de „căsătorie civilă”?
Mitropolitul Hilarion: În ceea ce privește căsătoria civilă, dacă ne referim la o căsătorie înregistrată mai întâi de starea civilă, între un bărbat și o femeie, fără să fi fost binecuvântată, Biserica noastră recunoaște acest lucru, așa cum se specifică în Fundamentele Concepției Sociale ale Bisericii Ortodoxe Ruse. În ceea ce privește afirmația despre care ați vorbit, aceasta a născut într-adevăr o adevărată furtună, oamenii vorbind despre asta pe Internet, în mass-media, inclusiv în presă. Chiar mi se pare că ar fi corect să-mi cer scuze pentru această exprimare, nu am făcut-o eu, dar, după cum a emanat de la un reprezentant oficial al Bisericii, mi se pare că ar fi bine să le cer scuze femeilor care s-au simțit insultate.
Cred că confesiunile tradiționale ale țării noastre împărtășesc preocuparea de a păstra în societate ideea căsătoriei ca uniune dintre un bărbat și o femeie, presupunând fidelitate conjugală. Potrivit Canoanelor bisericești, Biserica consideră pe deplin drept mariaj uniunile pe care le-a binecuvântat. Dar documentele noastre oficiale recunosc că există, în afară de căsătoriile binecuvântate de Biserică, uniuni care nu au fost binecuvântate din simplul motiv că unul dintre soți nu aparține Bisericii Ortodoxe. De exemplu, în cazul căsătoriei unui musulman cu un ortodox, sau a unui ortodox cu un ateu, acestea sunt uniuni care nu pot fi binecuvântate de Biserică.
În același timp, ne amintim ce a spus Sfântul Apostol Pavel: un soț necredincios este sfințit de soția sa credincioasă. Înțelegem, de asemenea, că există cazuri în care preotul trebuie să arate o anumită îngăduință pastorală, ținând cont de circumstanțele vieții soților.
E.Gratcheva: Dar dacă nu a existat o căsătorie civilă, nu permiteți cuplului să se împărtășească, nu?
Mitropolitul Hilarion: Conform standardelor Bisericii, soții trebuie să înregistreze mai întâi uniunea lor, apoi să binecuvântăm căsătoria lor.”
*(Traducere Lăcașuri Ortodoxe, a unui fragment dintr-un interviu din data de 29 februarie 2020, acordat de Mitropolitul Hilarion de Volokolamsk, președintele Departamentului Relațiilor Externe Bisericești al Patriarhiei Moscovei, prezentatoarei de televiziune Ekaterina Gratcheva, în cadrul emisiunii „Biserica și Lumea” (Țerkov i Mir), difuzat de „Rossia-24” sâmbăta și duminica)
Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.