101

"Permanent, în decursul unui mileniu, am fost o singură Biserică. Din cristelnița din Kiev, în 988 a apărut Biserica Rusă care a răspândit credința evanghelică și viața eclezială pe întregul teritoriu al Rusiei din acea vreme", a spus Arhiepiscopul Teodosie, Vicar al Mitropoliei canonice a Kievului, de sub Patriarhia Rusă.


După cum a amintit acesta, vechea Biserică Rusă a fost, din punct de vedere canonic, o eparhie mitropolitană a Patriarhiei de Constantinopol. Apoi, după războaie și distrugeri, reședința Mitropolitului Kievului și al întregii Rusii a fost transferată la Vladimir, apoi la Moscova. 


"Transferul centrului de guvernare al Mitropoliei Kievului a fost confirmat oficial de Sinodul Patriarhal al Constantinopolului. Apoi, în secolul al XV-lea, datorită evenimentelor istorice, Mitropolia Rusiei de Vest, cu Kievul, a fost separată de restul Bisericii Rusești. Această separare a durat aproape 230 de ani, iar în secolul al XVII-lea unitatea a fost restabilită. Astfel, din punct de vedere spiritual, am fost dintotdeauna o Biserică. Administrativ, a fost diferit", a adăugat Arhiepiscopul.


La sfârșitul secolului al XX-lea, după prăbușirea URSS și crearea unui Stat Ucrainean independent, Biserica Ortodoxă Ucraineană a devenit independentă, a primit drepturi de autonomie lărgită și independență deplină în administrare, a amintit Arhiepiscopul.


"De fapt, Biserica noastră Ucraineană a primit drepturi pe care nu le-a avut niciodată în istorie. În acest sens, Biserica Ortodoxă Ucraineană are o legătură completă spirituală și canonică cu întreaga Biserică Rusă", a spus ierarhul.


De asemenea, el a clarificat de ce Biserica Ortodoxă Rusă este Biserica-Mamă a Kievului: „În terminologia juridică bisericească, Biserica-Mamă (sau chiriarhală) este Patriarhia sau Biserica locală, în componența căreia se află la un moment dat un teritoriu ecleziastic, canonic și administrativ. Nu este în niciun caz Biserica din care a fost primită Credința Ortodoxă. Într-o astfel de logică, Biserica-chiriarhală pentru întreaga lume ortodoxă ar fi acum Biserica Ierusalimului. Și nimeni alta. Dar acest lucru nu este deloc așa. 


Și, pentru Ucraina, Biserica-chiriarhală este Biserica Ortodoxă Rusă, fie că ne place sau nu", a spus Arhiepiscopul Teodosie.


El a explicat că, chiar dacă luăm în considerare faptul că unii istorici din Fanar contestă schimbarea legată de orașul vestic al Rusiei din secolul al XVII-lea, acest lucru nu se schimbă: „Regulile canonice determină o prescriere după 30 de ani privind inviolabilitatea acordării canonice a unui teritoriu unui episcop". Acest lucru contează, a mai spus arhiereul, fără a fi existat polemici. Nici "nu au existat certuri și tulburări în Biserică. Și, aici, au trecut mai mult de 300 de ani", a spus Arhiepiscopul.


El a subliniat de asemenea că Biserica Ortodoxă Ucraineană dispune de posibilități și de drepturi de autonomie mult mai mari decât multe Biserici Ortodoxe cu statut autocefal. 

"Este un fapt obiectiv și important: drepturile la independență ale Bisericii noastre sunt mult mai mari decât în ​​multe Biserici Ortodoxe Autocefale. Majoritatea credincioșilor Bisericii Ortodoxe Ucrainene înțelege acest lucru. Ea înțelege și îl apreciază. În același timp, ea se simte, de asemenea, în unitate spirituală cu întreaga pleromă a Bisericii Ruse, întemeiată de Sfântul Prinț Vladimir...

În această etapă istorică, marea majoritate a episcopilor, clerului și credincioșilor Bisericii noastre este mulțumită de statutul său canonic și nu a inițiat vreo schimbare. Și sunt sigur că poporul lui Dumnezeu nu va permite nimănui să facă din Biserică o monedă de schimb în jocurile politice", a concluzionat Arhiepiscopul Teodosie.


Informație oferită de revista Pravlife

Traducere, adaptare și interpretare: Lăcașuri Ortodoxe® 2018

Trimite
Powered by InterChat

π 0.01487 sec - PID: 29082